Τα πηλιορείτικα σπίτια, όπως και όλα τα σπίτια του βορειοελλαδίτικου τύπου, πάνω από τα κύρια παράθυρα του επάνω πατώματος, αμέσως μετά το γείσο της στέγης, είχαν φεγγίτες με γύψο και χρωματιστά τζαμάκια.
Με το πέρασμα του χρόνου, καθώς καταργείται ο φεγγίτης, ενώ διατηρείται ο αρχιτεκτονικός τύπος του σπιτιού, στη θέση του φεγγίτη μπαίνει ζωγραφιστή απομίμηση του, το ψευτοπαράθυρο.
Από την απλοποιημένη απομίμηση του σχεδίου του φεγγίτη, το ψευτοπαράθυρο περνάει σε καινούργιες, δικές του μορφές.
Όπως κάθε είδος, που μπαίνει στη θέση ενός παλιότερου, στην αρχή είναι επηρεασμένο από το σχήμα του παλιού.
Σιγά-σιγά, όμως, ξεμακραίνει από αυτό και αποκτάει δικό του ύφος.
Τα δέκα σχέδια, που δημοσιεύονται στο λεύκωμα τούτο, παρουσιάζουν μερικούς βασικούς τύπους πηλιορείτικων ψευτοπαράθυρων.
Βέβαια οι παραλλαγές των τύπων αυτών είναι άπειρες, αλλά μέσα στα δέκα αυτά σχέδια κλείνεται όλη η ποικιλία τους, με τα χαριτωμένα σχήματα και τους χαρούμενους χρωματισμούς, από τη μίμηση του διπλού γυάλινου φεγγίτη, όπου μέσα από τη διαφάνεια του εσωτερικού γυάλινου επίπεδου μισοφαίνεται το εσωτερικό ως τα σχηματοποιημένα φυτικά και ζωικά μοτίβα, και από τα ανήσυχα μπαρόκ σχήματα ως τα ήρεμα γεωμετρικά σχέδια, που η ελαφριά τους ασυμμετρία τα σώζει από κάποια ψυχρότητα.
Τα περισσότερα από τα σχέδια αυτά δημοσιεύθηκαν πριν από δέκα πέντε χρόνια σε πενιχρή μονόχρωμη απόδοση.
Επειδή, όμως, στο ψευτοπαράθυρο, χρώμα και σχέδιο αποτελούν μιαν ξεχωριστή ενότητα, ο εκδότης τους έκρινε πως η έκδοση εκείνη δεν έπρεπε να είναι η τελική.
Οι σεισμοί της τελευταίας τριετίας κατέστρεψαν όλα σχεδόν τα παλιά αρχοντικά σπίτια του Πηλίου με τα χρωματιστά ψευτοπαράθυρα κι έτσι το είδος χάθηκε οριστικά, γι' αυτό και η έγχρωμη δημοσίευσή τους είναι απαραίτητη.
Η έκδοση αυτή απευθύνεται προς κάθε φιλότεχνο και φίλο της λαϊκής εικαστικής δημιουργίας.
Ιδιαίτερα αφιερώνεται στους έλληνες αρχιτέκτονες όσους πιστεύουν στη δυνατότητα και στην αξία της δημιουργίας νεοελληνικής αρχιτεκτονικής.
Το ψευτοπαράθυρο μπορεί να γίνει στοιχείο χρήσιμο στην προσπάθειά τους.
Η προσαρμογή του στις ανάγκες της σύγχρονης αρχιτεκτονικής είναι έργο δικό τους.
ΚΙΤΣΟΣ Α. ΜΑΚΡΗΣ